A treia ediție a Barometrului de afaceri evidențiază o tendință pozitivă în Republica Moldova

Moldova
A treia ediție a Barometrului de afaceri evidențiază o tendință pozitivă în Republica Moldova

La 5 decembrie a fost lansat cea de-a treia ediție a Barometrului de afaceri al Republicii Moldova, care evaluează climatul de afaceri și potențialul investițional din țară.

Barometrul de afaceri al Republicii Moldova este o platformă care sistematizează răspunsurile a 400 de agenți economici de pe malul drept al Nistrului și 60 de companii de pe malul stâng al râului. Acest instrument, accesibil autorităților, potențialilor investitori și publicului larg, a fost dezvoltat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene prin intermediul Programului ‘’Măsuri de Promovare a Încrederii’’, implementat de PNUD.

Atât companiile mari, cât și cele mici au răspuns la întrebări privind cifra de afaceri, investițiile, profitul, creșterea sau scăderea numărului de angajați, evaluarea dialogului cu autoritățile și percepția generală a situației economice a țării.

Barometrul din acest an a evidențiat o tendință pozitivă, comparativ cu studiile anterioare de cercetare. Problemele legate de războiul din Ucraina, care afectau grav 44% dintre respondenți în decembrie 2022, afectează acum doar 24%, marcând cea mai semnificativă îmbunătățire înregistrată.

Comparativ cu studiile anterioare, mai multe companii prevăd o creștere a cifrei de afaceri, deși, în prezent, sunt ceva mai multe companii care se așteaptă la scăderi decât la creșteri.

De asemenea, mai multe companii se așteaptă la profituri decât la pierderi. Cu toate acestea, situația diferă în regiunea transnistreană, cu un indice de profit de -32,2, în timp ce în alte regiuni acesta variază de la +5,8 în Chișinău la +16,2 în Nord. Se anticipează creșteri ale profiturilor, în special de către companiile mici (+21,1), cele cu capital local (+11,6), din comerț (+9,5), construcții (+6,9), industrie (+10,8) și servicii (+14,6). În agricultură, se așteaptă profituri de la un număr mai mare de companii (+4,7).

În ceea ce privește investițiile, companiile de pe malul stâng au un sentiment pozitiv (+25), contribuind la un indice total de -4. 

Principalul obstacol cu care se confruntă mediul de afaceri rămâne creșterea prețurilor de producție, menționată de 70% dintre respondenți. Aceasta înseamnă că prețurile ridicate continuă să fie un obstacol major în calea dezvoltării afacerilor în Republica Moldova.

Cookie-Urile
Acest website folosește cookie-uri pentru a furniza o experiență mult mai bună de navigare. Aflați mai multe
Refuz cookie-urile
Accept cookie-urile