Valorificarea posibilităţilor puse la dispoziţie de spațiul online oferă businessului noi oportunităţi de extindere a afacerii, generate de interacţiunea directă cu beneficiarii. Cei care conştientizează acest fapt au doar de profitat. De acest lucru s-a convins compania Vitra din Chişinău, specializată în proiectarea şi producerea mobilierului comercial şi industrial, care cu suportul Programului Advice for Small Business BERD Moldova, finanţat de Uniunea Europeană prin iniţiativa EU4Business şi de Suedia, şi-a modernizat site-ul (www.vitra.md) şi l-a transformat într-o platformă activă de interacţiune cu consumatorii.
Familia Țăranu din Chișinău a făcut cunoștință cu compania Vitra în vara anului 2017, când necesitatea de a-și organiza rațional spațiul din debara, i-a determinat să identifice soluții optime. Căutările nu au durat prea mult. Fiind o prezență activă în spațiul online, Vitra a reușit să atragă atenția și să vină cu oferte care să satisfacă necesitățile acestei familii. ”Posibilitățile online au avut un rol determinat în decizia noastră de a procura rafturi pentru depozitare de la Vitra. A fost simplu, am intrat pe site, am ales rafturile potrivite și am cumpărat. A doua zi, produsul a fost livrat”, ne spune Maria Țăranu.
Dacă până acum doi ani, clienţii companiei erau în proporţie de 95% persoane juridice, astăzi balanţa tinde oarecum să se echilibreze, iar numărul persoanelor fizice care solicită serviciile companiei devine tot mai mare. Această schimbare a fost determinată de posibilitățile oferite de site-ul modernizat al companiei, care a fost conceput în aşa mod încât să sporească interacţiunea cu consumatorii. ”În prezent, persoanele fizice reprezintă în jur de 30% din portofoliul de clienţi ai companiei, iar această dinamică este în creştere. Din acest, considerent, investim tot mai mult în produse pentru persoane fizice”, afirmă Sergiu Creţu, directorul companiei Vitra, cu o experiență de aproape un deceniu de activitate pe piața din Republica Moldova.
Vitra este la moment singura companie din domeniu care comercializează utilaj prin intermediul platformei virtuale, iar decizia de a trece comenzile și în spațiul online a fost condiționată de necesitățile timpului. „Ne-am stabilit drept scop să modernizăm site-ul în ideea de a corespunde solicitărilor clienților. Din acest considerent am apelat la BERD, care ne-a oferit suportul necesar pentru dezvoltarea unei platforme virtuale performante”, spune directorul, precizând că „trecerea în spațiul online a asigurat până acum companiei o creștere a vânzărilor cu 10-15%, iar tendința este în continuare una pozitivă”.
Până la urmă ce-și dorește clientul, fie că este vorba de o persoană fizică sau juridică? Servicii de calitate, timp redus pentru efectuarea comenzii, o gama variată de produse disponibile, prețuri avantajoase. Pornind de la respectivele solicitări, Vitra și-a modernizat site-ul pentru a oferi posibilitate clienților să se simtă, în primul rând, stăpâni pe timpul lor.
Mai mult, fiind adept al automatizării, Sergiu Crețu și-a dorit un site care nu necesită sute de foițe, fișiere Excel sau muncă dublă. „Intenția noastră a fost să avem un sistem integru de evidență contabilă, prin intermediul căruia să contabilizăm toate vânzările. De asemenea, era important să gestionăm managementul producerii, precum și cel logistic la depozit. Scopul nostru a fost ca site-ul să aibă o legătură între toate componentele enumerate, ceea ce în final ne-a reușit, acesta fiind integrat 100% cu softul intern.”
Noua abordare permite gestionarea eficientă a comenzilor, iar asta, la rândul său, oferă un grad mai mare de satisfacție din partea clienților. Pentru a răspunde tuturor acestor necesități, echipa de consultanță BERD a ghidat compania pe parcursul întregului proces, iar site-ul a fost dezvoltat cu succes în baza recomandărilor unui consultant profesionist. Prin urmare, a fost un efort dublu, iar rezultatul a fost pe măsura așteptărilor. Un site modern, flexibil și ușor de consultat. Costul total al proiectului pentru modernizarea site-ului a fost de 11,940 euro, dintre care partea de grant a constituit 4,975 euro.
Software-ul analizează comportamentul utilizatorilor, cum ar fi frecvența și timpul vizitelor efectuate pe site. Acest lucru ajută compania să-și comercializeze mărfurile mai eficient. „Este o posibilitate inovativă, care ține cont de necesitățile vizitatorului. Site-ul practic personalizează ofertele pentru fiecare client în parte. Dacă ar fi să analizăm doar mediul online ca instrument de promovare, atunci cred că site-ului îi revine în jur de 50% din toată promovarea virtuală a companiei”, spune Sergiu Crețu.
La doi ani de la lansare, directorul Vitra recunoaște că „este de fapt cel mai performant și flexibil site pe care compania l-a avut vreodată”. Noile posibilități permit nu doar îmbunătățirea eficienței comunicării cu clientul, ci și aflarea doleanțelor lui. Toate aceste aspecte, ajută compania să-și dezvolte serviciile și, în același timp, să răspundă solicitărilor venite din partea beneficiarilor.
Cu cât mai mult sporesc vânzările, cu atât Vitra investește mai mult în mediul online, fiind conștientă de faptul că prezența în spațiul virtual menține și consolidează interacțiunea cu clienții. Pentru aceștia devine mult mai simplu nu doar să achiziționeze produse, dar și să fie informați în legătură cu noile soluții inovatoare la capitolul depozitare, pe care Vitra le pune periodic la dispoziție.
Valorificarea la maximum a oportunităților oferite de mediul online a asigurat companiei un trafic mai mare, fapt care a condus nemijlocit la răspândirea brandului în rândul consumatorilor, la majorarea numărului de clienți și, implicit, a vânzărilor. Dacă anterior, Vitra era cunoscută doar în mediul întreprinderilor, acum devine apreciată și printre persoanele fizice, care sunt cei ce determină competitivitatea acesteia pe piață. Accesibilitatea prețurilor asigură majorarea numărului de clienți persoane fizice și viceversa. Prin urmare, fluxul acestora reprezintă un element important, care ajută compania să simtă pulsul pieței.
Grupul Moldretail, care deține o rețea de supermarketuri în Republica Moldova, a inițiat colaborarea cu Vitra încă în anul 2012, timp în care aceasta s-a extins pe multiple dimensiuni - rafturi pentru depozite, camere frigorifice, vitrine comerciale etc. „Prețurile sunt competitive, iar calitatea înaltă”, spune Andrei Garaba, manager reţele inginerești din cadrul Moldretail.
Vitra nu este la prima experiență de colaborare cu EU4Business prin intermediul BERD. Din start, sistemul de producere al companiei a fost racordat la standardele europene, compania beneficiind în acest sens de expertiza unui expert internațional, venit de la Londra, cu suportul oferit de BERD. „Ideea a fost ca din start să lansăm procesul de producere la standarde europene, ceea ce ne-a reușit pe deplin. Mărfurile noastre corespund tuturor rigorilor de calitate impuse de piața europeană”, afirmă Sergiu Crețu.
Apropo, accesul pe piața europeană face parte din planurile de viitor. Compania are deja solicitări din Germania și Polonia, pe care speră să le onoreze în timp util.
La moment, compania are 40 de angajați, însă în următorul an aceasta intenționează să investească în jur de 2 mil. de euro în dezvoltarea sa, ceea ce va genera o majorare a numărului de angajați până la 100. „Problema de bază în Moldova rezidă în lipsa specialiștilor în industria de prelucrare a metalelor. Suntem nevoiți să pregătim singuri acești specialiști”, afirmă directorul.
Încă de pe băncile școlii, Sergiu Crețu și-a dezvoltat pasiunea pentru științele exacte și invenții. Toate acestea îl ajută astăzi să facă ceea ce-i oferă un sentiment de împlinire – să creeze. „Îmi place ceea ce fac. Poate sunt afaceri mult mai profitabile, dar îmi produce satisfacție sufletească activitatea pe care o gestionez, iar asta înseamnă că efortul merită pe deplin. Cu atât mai mult dacă ajut atâția oameni să-și organizeze eficient spațiile”, conchide directorul companiei Vitra, Sergiu Crețu.
*******************************
INSERT
Pe parcursul aproape a unui deceniu de activitate, compania Vitra a ajutat peste 3345 de companii să-și amenajeze spaţiile comerciale şi de depozitare.
Autor: Mariana Tabuncic
Articolul în limba Romană publicat în revista ”Profit”