În Republica Moldova a fost lansată recent Academia Exportatorilor de către Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova (CCI) pentru a ajuta antreprenorii moldoveni să cunoască regulile exportului pe piaţa europeană. În cadrul acestei iniţiative, în aprilie 2018 Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a organizat în colaborare cu CCI două instruiri – una pentru exportatorii începători şi alta pentru cei avansaţi. Desfăşurate prin intermediul iniţiativei EU4Business, cele două cursuri au reprezentat un imbold pentru ca antreprenorii moldoveni să-şi dezvolte afacerile şi să-şi sporească nivelul de competitivitate odată cu accederea pe piaţa europeană.
Anul 2014 a deschis noi oportunităţi pentru mediul antreprenorial din Republica Moldova. Având undă verde pentru a exporta în UE, odată cu semnarea Acordului de Asociere şi intrarea în vigoare a capitolului referitor la Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător dintre RM-UE, antreprenorii moldoveni s-au pomenit însă că nu prea ştiu cum să folosească noile şanse. Şi asta deoarece exportul pe piaţa europeană este total diferit de exportul în Rusia cu care s-au obişnuit ani de-a rândul. Pentru a lichida această lacună, CCI a lansat Academia Exportatorilor, urmărind scopul de a ghida antreprenorii moldoveni în procesul de export pe direcţia UE şi a le oferi toate instrumentele nece-sare astfel încât aceştia să păşească cu dreptul pe piaţa europeană.
Experienţa East Invest trebuie multiplicată
Începând cu anul 2010, CCI a fost parte a proiectului regional EU4Business East Invest de facilitare a investiţiilor şi a comerţului în ţările Parteneriatului Estic, realizat în cadrul iniţiativei EU4Business. Scopul proiectului a fost de a spori capacităţile actorilor economici pentru a promova şi facilita cooperarea economică şi de investiţii între UE şi ţările Parteneriatului Estic. Astfel, în perioada anilor 2010-2017 o serie întreagă de întreprinderi mici şi mijlocii din Moldova au beneficiat de instruiri, schimburi de experienţă şi vizite de studiu în ţările UE, îmbunătăţindu-şi astfel abilităţile şi contribuind la intensificarea relaţiilor economice dintre UE şi Moldova.
Pornind de la această experienţă pozitivă, CCI şi-a propus să continue practica de diseminare a cunoştinţelor şi de promovare a relaţiilor comerciale dintre Moldova şi UE. „Academia Exportatorilor ne-a venit în gând ca urmare a Academiilor organizate împreună cu Eurochambres în cadrul East Invest. Experienţa bogată acumulată pe parcursul anilor ne-a permis să lansăm noua Academie pentru a ajuta antreprenorii moldoveni să pătrundă pe piaţa europeană”, spune vicedirectorul CCI, Mihai Bîlba.
Diferiţi, dar cu acelaşi scop
Cursurile „Practici şi Proceduri de Export pentru întreprinderile mici şi mijlocii” pentru exportatori începători şi, respectiv, cei avansaţi, primele organizate sub umbrela Academiei Exportatorilor, au adunat sub acelaşi acoperiş antreprenori care gestionează afaceri diferite, au ambiţii şi scopuri diferite de dezvoltare a businessului, însă toţi sunt interesaţi de acelaşi lucru – să beneficieze şi să valorifice la maximum oportunităţile de export pe piaţa Uniunii Europene.
Ghidaţi de experţi locali şi internaţionali, exportatorii au aflat regulile exportului pe piaţa UE. Cursurile au fost concepute astfel încât să ajute şi să încurajeze companiile să iniţieze şi să dezvolte activitatea de export, pentru a reuşi astfel să accese-ze noi pieţe de desfacere. Instruirile pentru exportatorii începători au vizat subiecte legate de regulamentele UE şi standardele tehnice, proceduri de vămuire, declarare şi achitare a mărfurilor. Exportatorii avansaţi au învăţat cum să selecteze pieţele pentru creşterea exportului, cum să obţină informaţii relevante pentru cercetarea pieţelor de export, cum să-şi planifice o vizită de studiu în străinătate, cum să gestioneze riscurile comerciale, bancare, politice şi de ţară etc. Pentru a responsabiliza antreprenorii, organizatorii au perceput şi o taxă de participare în sumă de 81 euro pentru exportatorii începători şi 165 euro pentru cei avansaţi.
Jonathan Ian Walden, consultant principal în cadrul Crown Agents din Marea Britanie - o companie internaţională de dezvoltare şi furnizor global de servicii de consultanţă, a fost unul dintre experţii care a ghidat antreprenorii moldoveni în procesul de cunoaştere a procedurilor de export. „Am întâlnit la training persoane extraordinare, care vor să exporte pe piaţa UE. Sunt plăcut surprins de entuziasmul lor, de faptul că vor să-şi îmbunătăţească abilităţile de export, iar drept rezultat mărfurile moldoveneşti să fie mai prezente pe piaţa europeană”, ne-a spus Jonathan Ian Walden.
Exportul perfecţionează afacerile
Pentru Victor Luca, un antreprenor care gestionează o afacere în domeniul restaurantelor în or. Soroca, participarea la cursul de instruire a constituit o adevărată revelaţie. A aflat întâmplător de această oportunitate pe care a privit-o ca o şansă. Acum, pleacă acasă nu doar cu mai multe cunoştinţe în ceea ce priveşte posibilitatea de export pe piaţa UE, dar şi cu un plan concret de acţiuni. „M-am convins că Moldova are toate posibilităţile să cucerească consumatorul european. Pe lângă potenţialul financiar pe care ţi-l oferă piaţa europeană, este şi un lucru captivant din care înveţi şi te perfecţionezi încontinuu. Prin urmare, exportul în UE reprezintă pentru mine şi o ambiţie personală”, spune Victor Luca.
După ce mai bine de 10 ani a gestionat activitatea în domeniul restaurantelor şi hotelelor, acum antreprenorul şi-a pus în gând să-şi diversifice portofoliul, fiind tot mai mult tentat să exploreze potenţialul de export al Republicii Moldova. A reuşit deja să tatoneze reacţia europenilor şi a rămas surprins să constate că produsele moldoveneşti, precum vinul sau fructele, de exemplu, sunt foarte apreciate în rândul consumatorilor din UE. În acelaşi timp, şi-a dat seama că există o serie de lacune informaţionale pe care dacă nu le elimini, pur şi simplu, nu ai cum să reuşeşti, indiferent cât de ambiţios ai fi. Prin urmare, participarea la curs a fost mai mult decât binevenită, întrucât a reuşit să obţină răspunsuri la o serie de întrebări care vizează drumul pe care trebuie să-l parcurgă un antreprenor pentru ca produsul său să ajungă pe rafturile magazinelor europene.
„Trăim într-un mediu informaţional destul de poluat, unde informaţia calitativă este foarte puţină. Acest curs reprezintă o investiţie simbolică, raportat la calitatea sugestiilor şi recomandărilor primite. Cu regret, astfel de oportunităţi sunt destul de puţine în Moldova, iar mediatizarea lor în rândul tinerilor ar schimba situaţia. Aşa însă, mulţi tineri ambiţioşi lansează afaceri pur intuitiv, fără a deţine informaţii, după care cedează, îşi pierd încrederea în sine şi nu mai vor să facă afaceri, deşi avem un potenţial enorm în rândul tinerilor”, consideră Victor Luca.
Frica a fost depăşită
Iana Ursu, administratoarea site-ului Biser.md, specializat în comercializarea broderiilor şi diverselor accesorii pentru lucrul manual, a conştientizat de mai mult timp că trebuie să practice activitatea de export, fiind impusă şi de circumstanţe. A primit deja o serie de comenzi din România pentru exportarea produselor handmade, însă nu ştia cum să le onoreze. În acelaşi timp, a decis că nu are rost să pornească la drum fără cunoştinţe în domeniu. „Eram cuprinsă de un sentiment de frică, nu ştiam de unde să încep. Acum lucrurile au devenit mult mai clare”, recunoaşte antreprenoarea.
Este ferm convinsă că participarea la cursul de instruire reprezintă o oportunitate pentru a-şi dezvolta afacerea şi a explora noile posibilităţi de export. „Am aflat multe lucruri pe care nu le cunoşteam şi merg acasă cu ideea că merită să faci export pe piaţa Uniunii Europene”, se arată convinsă antreprenoarea.
Tatiana Bass de la compania Dasterum, care exportă deja materiale de construcţii pe piaţa europeană, a obţinut la training informaţii suplimentare despre procesul de certificare a produselor, a aflat de unde poate găsi anumite date importante şi care sunt drepturile exportatorilor pe noile pieţe. „Ni s-au deschis ochii la numeroase aspecte de care nici nu bănuiam. Acum suntem mai siguri pe ceea ce facem. Merită să încercăm să explorăm noile posibilităţi”, spune Tatiana Bass, care a conştientizat că „pentru a accede pe piaţa europeană este nevoie de o continuă îmbunătăţire a calităţii produselor”.
Identificarea partenerilor în UE ne poate salva
Domeniul agricol este unul de mare perspectivă pentru Republica Moldova, constituind circa 40% din valoarea Produsului Intern Brut al ţării. Prin urmare, pentru antreprenorii care îşi dezvoltă afa-ceri în acest sector, deschiderea pieţei europene reprezintă un adevărat colac de salvare, după ce produsele lor periodic sunt declarate „non-grata” pe piaţa Rusiei, tradiţională până nu demult pentru agricultorii moldoveni.
Diana Vlasiuc este juristă în cadrul companiei Agarista Agricola, care deţine o livadă de 250 ha de prune, caise şi vişini în satul Cobusca Veche, raionul Anenii Noi. A venit la curs pentru a afla care sunt aspectele juridice necesare accederii pe piaţa europeană, ghidând astfel compania în procesul de export.
„Pentru orice producător, piaţa UE reprezintă o oportunitate de dezvoltare a afacerii. La moment, comercializăm fructe în stare proaspătă şi uscată în Rusia, unde de altfel putem vinde doar prin companii intermediare. În cazul în care vom găsi parteneri în UE suntem siguri că ne va fi mult mai uşor să ne realizăm producţia agricolă. Sunt ani în care avem cumpărători, dar sunt şi ani în care trebuie să-i căutăm”, spune Diana Vlasiuc.
Compania Fani SRL din satul Măgdăceşti, raionul Criuleni, specializată în creşterea fructelor, reprezintă o afacere de familie creată în anul 1995. Timp de mai bine de două decenii, pieţele principale de export au fost Belarus şi Ţările Baltice, însă de 5 ani compania exportă şi în UE struguri, mere, prune. „Fiecare ţară îşi are practicile sale de export şi a fost foarte important să aflăm care sunt cele ale ţărilor europene. Mai mult, am învăţat şi din greşelile altora”, ne-a declarat directorul companiei, Ştefan Bîtlan. Acum, conducerea Fani SRL este pregătită să implementeze recomandările experţilor, astfel încât să fie mai prezentă pe piaţa europeană. De asemenea, compania intenţionează să-şi diversifice pieţele şi să ajungă cu produsele sale şi în Orientul Mijlociu. „Cunoştinţele obţinute la instruire ne permit acest lucru”, spune încrezut Ştefan Bîtlan.
Tendinţa este una bună
Practica de a instrui periodic antreprenorii este preluată de la nivel european. „Experienţa demonstrează că toţi au nevoie de suport pentru a se integra în comerţul internaţional. Sunt aspecte pe care nu ai cum să le cunoşti atât timp cât nu practici exportul. De aceea, învăţăm împreună cum să fim competitivi pe plan internaţional”, susţine preşedintele CCI, Sergiu Harea.
Academia Exportatorilor reprezintă un efort comun al Camerei de Comerţ şi Industrie şi BERD pentru ca antreprenorii moldoveni să-şi dezvolte potenţialul de export. „Majorând exportul, veţi majora profitul, veţi extinde aria de activitate şi veţi deveni mai competitivi”, a încurajat tinerii exportatori Veronica Arpintin, managerul naţional pentru Moldova al echipei de susţinere a micului business BERD.
Anual, Academia îşi propune să instruiască în jur de 150 de antreprenori, contribuind astfel la creşterea potenţialului de export al RM pe piaţa Uniunii Europene.
INSERT
Datele statistice arată că exporturile Moldovei pe piața UE au crescut de la 53,3% în 2014, până la 65,3% în anul 2017, ca urmare a semnării și implementării Acordului de Liber Schimb cu UE. Valoarea totală a mărfurilor exportate în UE în 2017 a constituit 1254,6 milioane dolari. Datele Ministerului Economiei şi Infrastructurii arată că dacă în anul 2013 numărul companiilor care exportau în UE era de 1018, atunci în 2016 numărul acestora a crescut până la 1360, ceea ce înseamnă că tot mai mulți antreprenori moldoveni consideră piața UE drept o oportunitate pentru a-și dezvolta afacerile.
Autor: Mariana Tabuncic
Articolul în limba Romană publicat în revista ”Profit”