Sectorul viticol este în continuă dezvoltare, iar digitalizarea joacă un rol foarte important în noile practici agricole. Drept urmare, transformarea digitală a devenit una dintre prioritățile Uniunii Europene, iar viticultorii sunt încurajați prin diverse programe să investească în inovații, pentru a eficientiza și automatiza procesele. Astăzi, zeci de companii din țară furnizează tehnologii de ultimă generație pentru acestor sector.
Proiect unic în Republica Moldova: un vinificator din Taraclia a creat o crama digitală
Serghei Rizov, în vârstă de 46 de ani, este fondatorul unei crame digitale la Taraclia. Afacerea familiei Rizov a începutul în anul 2008, când membrii acesteia au cumpărat mai multe terenuri și au început cultivarea viței-de-vie. Astăzi, după mai bine de zece ani de muncă, familia produce vin de calitate înaltă, care corespunde standardelor internaționale.
„Avem plantații proprii de viță de vie și cultivăm în mare parte soiuri pentru vinul roșu. Mai mult, în prezent, investim în vinificația modernă, dezvoltând propriul brand – Familna Vinarna RIZOV”, povestește vinificatorul.
Pentru a-și dezvolta afacerea, în anul 2023, antreprenorul a decis să aplice la programul Digital Impact, parte a proiectului EU4Moldova: Startup City Cahul, în cadrul inițiativei EU4Business – un proiect de patru ani care vizează valorificarea și consolidarea potențialului economiei digitale și creșterea competitivității întreprinderilor. Astfel, după ce a trecut toate etapele programului, Serghei Rizov a obținut un grant în valoare de 36,000 de mii euro, bani pe care i-a investit în crearea unei crame digitale.
Dar ce este mai exact o cramă digitală?
„Unicitatea acestei crame digitale constă în posibilitatea de a evalua și de a cumpăra vinuri folosind inclusiv aplicația mobilă și site-ul web. Cel mai important avantaj este capacitatea de a stoca vinurile în cramă, cu monitorizarea permanentă a condițiilor de depozitare: temperatură, umiditate sau lumină”, menționează antreprenorul.
Scopul creării acestei crame digitale constă în extinderea bazei de clienți, dar și în dezvoltarea culturii consumului de vin în Republica Moldova.
Potrivit antreprenorului, proiecte precum Startup City Cahul au un rol primordial în dezvoltarea regiunii de sud a țării.
Plantații de viță-de-vie după tehnologii moderne
Sergiu Tutovan, în vârstă de 59 de ani, este președintele Asociației Producătorilor de Struguri de Masă din Republica Moldova. Pentru a susține companiile membre are asociației, acesta a decis să participe la programul Digital Impact, faza 1, în cadrul inițiativei EU4Business și a obținut finanțare pentru proiectul DigiVitis.
„Reprezentanții Startup City Cahul au fost de câteva ori la plantațiile de viță de vie și au acceptat ideea noastră de a ne oferi un grant pentru procurarea stațiilor meteo și a softurilor cu ajutorul cărora acestea funcționează”, povestește Sergiu Tutovan.
Așadar, în 2023, asociația a obținut un grant în valoare de 40,700 de mii euro în cadrul programului Digital Impact. Investiția a fost direcționată pentru procurarea a opt stații meteo pentru opt companii din raioanele Cahul, Taraclia, Cantemir și Leova, care fac parte din Asociația Producătorilor de Struguri de Masă.
„Stațiile meteo sunt controlate cu ajutorul telefonului mobil, prin aplicație, iar datorită lor avem o precizie foarte mare în colectarea datelor. Aici vorbim despre temperaturi, precipitații, umiditate, dăunători sau crearea condițiilor optime pentru germinarea sporilor de boli”, menționează Sergiu Tudovan.
„Dacă vorbim despre dăunători, sunt instalate capcane cu sistem de monitorizare și atunci când sunt prea mulți, pe telefon îți vine un semnal de alarmă care te avertizează că e timpul să stropești via”.
Președintele Asociației afirmă că, datorită acestor stații, agricultorii economisesc atât timp, cât și bani.
„Toată informația îți vine în timp util pe telefon și nu trebuie să te deplasezi în teritoriu în fiecare zi sau la fiecare 2-3 ore. În așa mod poți să iei deciziile operativ, de la distanță”, a adăugat agricultorul.
Președintele Asociației Strugurilor de Masă consideră că proiectul EU4Moldova: Startup City Cahul aduce numeroase beneficii pentru antreprenorii din sudul țării, așa cum fără digitalizare și noile tehnologii este practic imposibil să ții pasul cu cererea de pe piață, atât a calității, cât și a cantității.
***
Programul Digital Impact pentru Cahul este implementat de Startup Moldova în perioada 2022-2024 și face parte din Proiectul EU4Moldova: Startup City Cahul, finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul inițiativei EU4Business, și Suedia și implementat de ATIC.
Obiectivele programului sunt sprijinirea dezvoltării startup-urilor digitale și inovatoare din regiunea Cahul.